Selasa, 31 Ogos 2010

:::PLAN FOR MY VERY NEW HOUSE:::

entah la .. macam-macam dalam kepala otak aku ni.... duit lagi... nasib baik aku ni offshore staff.. dapat la kumpul duit... ni pon aku dah tak larat nak g offshore dah... no life at all. ingat masa mula-mula dulu... the first 2 years la... seronok jugak naik job g offshore ni.. ye la nampak duit je kan.. tapi sekarang aku dah penat dah.... perempuan kot... 4 years being offshore staff.. huih lama jugak tu.... tapi bersyukur la jugak dapat gak aku beli rumah dengan duit offshore tu...


oppss.. dah keluar topik la pulak.. 


about my plan, kt bawah ni aku list kan ape yang aku bakal buat serta budget nya... ntah cukup ke tak...




1. Extend wet kitchen and laundry room. Auto-gate and alarm
  • yang ni akan aku buat mula-mula la... Budget dalam RM 5K... cukup ke ? entah la....aku kena stanby RM 2K lagi kot. nak beli tiles and tingkap lagi... anyway this budget in not included with grille. boleh la kot maximum RM 7K
  • dalam masa yang sama aku nak buat alarm dan auto gate kat rumah aku .. yang ni pon dah makan RM 4K...yelah kalau nak buat alarm kena buat awal sebab nanti boleh la diorang tanam cables, tak payak la clips kat dinting.. tak cantik...all wiring must be done masa renovation.. all wiring aku budget dalam RM 12K la.. cukup kot...
  • TOTAL dah RM 12K maximum...
2. Plaster ceiling and TV cabinet
  • for these two, aku budget maximum RM 3K la...INSYA-ALLAH cukup. 

  • TOTAL RM 15K...
3. Kitchen Cabinet
  • yang ni paling penting bagi aku la.. untuk kitchen aku budget RM 10K ... aku punye konsep black and white... for base kitchen, table/cooktop aku nak buat kaler putih, then all cabinet for this kaler hitam.. aku plan nak buat 3D cainet ... nampak sedikit modern.... 
  • untuk wall cabinet aku nak kaler putih semua .. juga 3D cabinet...
  • but for cooktop at wet kitchen, aku nak buat kaler hitam, risau karang kotor pulak kan... 
  • TOTAL::: RM 25
4. electric appliance 
  • yang ni pon penting jugak... aku terpaksa kiv kan wardrobe, katil, dining table.....
  • aku dah search kat forum-forum, for aircond and fridge, diorang cadangkan Mitsubishi brand.  mula-mula aku nak beli Panasonic Inverter, katanya dapat save to 60% energy, tapi ramai kate ianya tak praktikal langsung .. just worth if more than 8 hours usage.. it's not practical for air condition at all. maybe boleh la for fridge..
  • tapi ramai kata Mitsubishi bagus... then aku dah decide nak beli brand ni...
  • Oven, hobs and hood:::ramai kate brand Rinnai yang bagus.. tapi mahal sikit...but the do not suggest for hood... hood rinnai ta berapa power... but hobs are great... so aku decide nak beli hobs Rinnai brand. Oven pulak INSYA-ALLAH kalau ada duit terlebih ke boleh la aku beli Rinnai... for hood ramai yang suggest brand Pasific...pon agak mahal....will be survey after this..
  • kipas pulak aku beli brand KDK je la...for living aku nak letak aircond and kipas... tapi yang ada remote la.. untuk bilik pulak aku beli yang biasa je takde remote.. ok je la...
  • Lampu pulak aku tak survey lagi....
  • So Total for electric appliance ni aku budget dalam RM 12K...this is the maximum i can do...
  • TOTAL at all ::: RM 37K 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

<>